قوانین و مقررات ایران دایرکت

توجه: لطفاً تمامی بند ها را به‌طور کامل و دقیق مطالعه نمایید.

1 . سایت ایران دایرکت در ایران مدیریت‌ شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است. لذا چنانچه کاربری اقدام به فروش کالا یا ثبت آگهی غیرقانونی کند اطلاعات وی به مراجع ذیصلاح ارجاع داده خواهد شد.

.2 . علاوه بر خريد و فروش موارد خلاف قوانين جمهوری اسلامی ايران در ایران دایرکت، خريد و فروش پول، وجوه مالی و اوراق بهادار (مبادله پول با پول) نيز در ایران دایرکت ممنوع می‌باشد و در صورت مشاهده، حساب کاربری کاربران خاطی مسدود خواهد شد.

3 . استفاده از سرويس های ایران دایرکت در سايت‌هايی که دارای مضامين غیرقانونی، مضر، تهدیدکننده، توهین‌آمیز، زیان‌آور، غیراخلاقی، افترا‌آمیز و مبتذل باشد و همینطور سايتهايی که به نژاد، گروه و یا دسته خاصی از مردم توهین کرده باشند مجاز نمی‌باشد و در صورت مشاهده، شناسه کاربری خاطی توقيف خواهد شد.

4 . استفاده از سرويس ایران دایرکت به منظور خريد و فروش غيرقانونی محصولات دارای حق چاپ و نشر (copyright) مجاز نمی‌باشد و در صورت مشاهده و يا گزارش، شناسه کاربری خاطی متوقف خواهد شد.

.5 . استفاده از سرويس های ایران دایرکت برای سايت‌های حراج و مزايده ممنوع می‌باشد.

6 . استفاده از سرويس  های ایران دایرکت در سايت‌های تبليغات کليکی سرمايه‌گذاری که با عنوان باکس در اينترنت شناخته شده هستند ممنوع می‌باشد.  (اين ماده قانونی از تاريخ ۱۴ فرودين ماه، بنابر ماده ۲۱ قوانين جرائم رايانه‌ای (بند ه -۶) ابلاغ شده و حداکثر تا ۴۵ روز بعد از ابلاغ )

.7 . استفاده از سرويس ایران دایرکت برای موارد خريد و فروش کالاهای زير مجاز نمی‌باشد:

1 . تمامی موارد منع شده در قانون جرائم رایانه‌ای کشور.

2 . کارت‌های بخت‌آزمایی، قمار و شرط‌ بندی.

3 . vpn و موارد عبور از فیلترینگ جمهوری اسلامی ایران.

4 . هرگونه آموزش هک و نفوذ و دسترسی غیرمجاز.

5 . کالاهایی که به نحوی حقوق ناشر را رعایت نمی‌کنند (خلاف قوانین کپی‌رایت).

6 . کالاهایی که به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران نرسیده باشند.

7 . سیگار و سایر مواد دخانی.

8 . مواد مخدر و روان‌گردان

9 . مشروبات الکلی و نوشیدنی‌های سکرآور.

10 . انواع سلاح‌های گرم و سرد.

11 . کالاهایی که مبادله آن‌ها دارای مقررات و نظامات خاص است.

12 . کالاهایی که برای مصرف‌کننده خطر جدی در پی دارد.

13 . کالاهایی که مبادله آن‌ها طبق قانون ممنوع است.

14 . کالاهایی که مبادله آن‌ها مغایر با آداب اسلامی است.

15 . کالاهایی که انجام فعالیت‌های غیرقانونی را به نحوی تشویق یا تسهیل می‌کنند.

16 . کالاهای قاچاق.

8 . انتشار ویروس‌های اینترنتی به‌منظور سوءاستفاده از حساب کاربران ایران دایرکت و یا آسیب به محتوای ایران دایرکت مجاز نیست و در صورت مشاهده با شناسه کاربر خاطی برخورد شده و همچنین موضوع از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد

9 . جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات شخصی درباره سایر کاربران برای اهداف تجاری از طریق ایران دایرکت ممنوع است و در صورت مشاهده با کاربر خاطی برخورد خواهد شد.

10 . پس از عضویت اولیه، ایران دایرکت اطلاعات واردشده را بررسی و به‌صورت مرحله‌ به‌ مرحله سطح تأیید کاربر را افزایش خواهد داد، ایران دایرکت برای انجام عملیات تأیید با تلفن واردشده تماس می‌گیرد، آدرس را از طریق ارسال کد ۱۰ رقمی تأیید می‌کند و کپی شناسنامه و کارت ملی کاربر را نیز درخواست می‌کند.

11 . استفاده از چند نام کاربری برای یک شخص در ایران دایرکت ممنوع بوده و در صورت مشاهده موارد تخلف، سایر شناسه‌های کاربری مربوط به شخص خاطی، توقیف خواهد شد.

12 . بر طبق سیاست امنیت اطلاعات، ایران دایرکت متعهد می‌شود که از اطلاعات خصوصی کاربران محافظت کند و این اطلاعات را مخفیانه نزد خود نگه دارد و برای سایر اشخاص فاش نکند. البته به‌استثنای مواردی که به‌موجب قانون مجبور به انجام این کار باشد.

13 . ایران دایرکت هیچگاه از کاربران خود، اطلاعاتی را از طریق ایمیل درخواست نخواهد کرد. سایر درخواست‌های ایران دایرکت از طریق تیکت‌ها و درون وب‌سایت ایران دایرکت انجام می‌شود و از ایمیل تنها به‌ منظور اطلاع‌رسانی و یا درخواست مشاهده لینک‌هایی درون وب‌سایت ایران دایرکت استفاده خواهد شد.

14 . ایران دایرکت از کاربران خود می‌خواهد، حتماً شناسه کاربری و کلمه عبور خود را در صفحاتی که دارای آدرس https://IrDirect.ir است، وارد کنند. اطلاعات این صفحات، توسط گواهینامه ssl محافظت می‌شوند و بنابراین برای امنیت بیشتر صفحات با پیشوند https در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. بدیهی است در صورت واردکردن اطلاعات در آدرس‌هایی به‌جز آدرس https://IrDirect.ir مسئولیت و عواقب از دست رفتن اطلاعات و یا سرقت اطلاعات با کاربر موردنظر است.

15 . به سبب جلوگیری از کلاه‌بردای، هر کاربر در ایران دایرکت امکان واردکردن شماره‌ حساب‌های خود و شماره کارت‌های خود را دارد. کاربران می‌بایست تنها شماره‌ حساب‌هایی که به نام آن‌ها است را وارد کنند و ایران دایرکت هیچ مسئولیتی در مورد حساب‌ها و کارت‌های متصل با نام افراد دیگر در حساب شخص دیگر نخواهد داشت. برای تأیید حساب واردشده، ایران دایرکت کپی کارت را از کاربر دریافت و در پایگاه داده‌های خود آرشیو می‌کند.

16 . اگرچه سیاست ایران دایرکت بر مبنای جلوگیری از سوءاستفاده و کلاه‌برداری تدوین‌شده است و فعالیت سایر کاربران بر این مبنا ارزیابی می‌شود، اما ایران دایرکت هیچ مسئولیتی در قبال کلاه‌برداری‌های انجام‌شده، توسط کاربران ندارد. چنانچه موردی در این مبنا به ایران دایرکت گزارش شود. تا روشن شدن ماجرا تسویه حساب با فروشنده انجام نخواهد شد.

17 . در صورت بروز اختلاف میان فروشنده با خریدار، ایران دایرکت محیط گفتگوی دوطرفه‌ای تحت نظارت خود ایجاد خواهد کرد. تا ابتدا مورد از طریق گفتگو حل شود. چنانچه بعد از انجام گفتگو اختلاف میان کاربران مرتفع نگردد امکان پیگیری از طریق مراجع قانونی برای طرفین وجود دارد و در صورت درخواست مراجع ذیصلاح اطلاعات طرفین در اختیار آن‌ها قرار داده خواهد شد.

18 . پس از ایجاد محیط گفتگوی دوطرفه میان فروشنده و خریدار دارای اختلاف، ایران دایرکت بر این گفتگو نظارت کرده و در پایان به صلاحدید خود فاکتور را تأیید یا رد می‌کند.

19 . هرگونه سوءاستفاده از سرویس ایران دایرکت و یا استفاده ماشینی از سرویس های ایران دایرکت، بدون هماهنگی با این وب‌سایت ممنوع بوده و در صورت مشاهده با کاربر خاطی، برخورد خواهد شد.

20 . هرگونه فعاليت سئو تبليغاتی بر عليه فروشندگان ایران دایرکت ممنوع بوده و در صورت مشاهده حساب کاربر خاطی توقيف خواهد شد. 

21 . کاربران ایران دایرکت می‌بایست هرگونه تغییر تلفن و آدرس خود را از طریق تیکت به اطلاع سایت برسانند. بدیهی است در صورت مشاهده اشکال در آدرس و تلفن، حساب کاربری خاطی توقیف خواهد شد.

22 . هیچ کاربری حق واگذاری شناسه کاربری خود به فرد یا شرکت دیگر را ندارد. بدیهی است در صورت تخلف، مسئولیت و عواقب آن بر عهده اطلاعات فرد یا شرکت ثبت‌ شده در ایران دایرکت است.

23 . کاربر ایران دایرکت که به‌عنوان فروشنده فعالیت می‌کند، موظف است نسبت به ارسال کالا و یا ارائه خدمات فروخته‌ شده، از طریق اینترنت رسید اخذ نماید و پایگاه داده جداگانه‌ای جهت نگهداری تأییدیه مشتری، در خصوص کالا یا خدمات تحویل داده‌ شده داشته باشد. بدیهی است که هرگونه مسئولیت در زمینه کیفیت یا کمیت کالای ارائه‌ شده و نیز ارسال آن بر عهده فروشنده است و در صورت اعلام مشتری مبنی بر عدم دریافت کالا، فروشنده موظف به ارائه رسید دریافت شده از سوی مشتری است.

24 . فروشنده موظف است اطلاعات کامل خریدار را از مشتری دریافت کند. گاهی اوقات ممکن است، ایران دایرکت به‌منظور تطبیق اطلاعات فروش، با فروشنده و خریدار به‌صورت جداگانه تماس گرفته و اطلاعات سفارش و خرید انجام‌ شده را دریافت کند. این کار به‌ منظور جلوگیری از سوءاستفاده و کلاه‌برداری در ایران دایرکت انجام می‌شود و طرفین ملزم به در اختیار گذاشتن اطلاعات به ایران دایرکت می‌باشند.

25 . هر نوع ضرر و زیانی که به هر نحو از سوی فروشنده به خریدار و یا از سوی خریدار به فروشنده وارد شود می‌بایست مابین آن‌ها برطرف شود و ایران دایرکت امکان گفتگوی دوطرفه به‌منظور حل مشکلات را از طریق بخش تیکت فراهم می‌کند و در صورت عدم حل مشکل، امکان پیگیری قضایی برای طرفین وجود دارد. همچنین چنانچه ضرر و زیانی از سوی هر یک از طرفین به ایران دایرکت وارد شود، زیان‌دهنده موظف به جبران خسارت است.

26 . ایران دایرکت می‌تواند در هر زمان که به فعاليت يا اطلاعات هويتی کاربری مشکوک شد، حساب کاربر را توقيف و مدارک هويتی و شناسائی بيشتر را از کاربر درخواست کند. پس از ارسال مدارک درخواست شده، ایران دایرکت نسبت به فعال سازی حساب کاربر اقدام خواهد کرد.

27 . کاربران می‌توانند در صورت عدم تمایل به فعالیت، حساب کاربری خود در ایران دایرکت را، بنا به درخواست خود از طریق تیکت، متوقف کنند. ایران دایرکت کاربر موردنظر را غیر فعال می‌کند اما اطلاعات و گزارش ها از پایگاه داده‌ها حذف نخواهند شد.

28 . ایران دایرکت اجازه دارد، کاربرانی که خلاف قوانین فوق را اجرا می‌کنند متوقف کرده و تصمیم‌گیری نهائی در مورد حساب و موجودی آن را به‌ صراحت به کاربر متخلف اعلام نماید.

29 . ایران دایرکت از کاربران خود می‌خواهد، چنانچه قوانین فوق را قبول دارند نسبت به عضویت در سایت اقدام و چنانچه مایل به ادامه فعالیت نیستند درخواست توقیف شناسه کاربری خود را از طریق تیکت اعلام نمایند.

ایران دایرکت

سبد خرید